Κάθε έργο των παιδιών είναι ένα μεγάλο και όχι μικρό έργο τέχνης, ένα βήμα για την εξέλιξη και ανάπτυξη τους

Η Ελένη Παπαδάκη μαθαίνει στα παιδιά Τέχνη, στα πλαίσια του summer camp του Μουσείου Ηρακλειδών και εκείνα της δανείζουν λίγο από τον αυθορμητισμό και την ανεμελιά τους.

 

Πως μπορούν τα παιδιά να προσεγγίσουν και να κατανοήσουν τη Τέχνη;

"Το παιδί έχει εκατό γλώσσες, εκατό χέρια, εκατό σκέψεις, εκατό τρόπους σκέψης, παιχνιδιού, ομιλίας. Εκατό, πάντα εκατό τρόπους να ακούει, να θαυμάζει, να αγαπά. Εκατό χαρές για να τραγουδά και να καταλαβαίνει. Εκατό κόσμους να ανακαλύπτει. Εκατό κόσμους να εφευρίσκει. Εκατό κόσμους να ονειρεύεται. Το παιδί έχει εκατό γλώσσες (και εκατό, εκατό, εκατό ακόμη... Loris Malaguzzi."

Μέσα από τα μαθήματα Εικαστικών το παιδί πρέπει να γνωρίσει διάφορες μεθόδους, τρόπους και τεχνικές, να ασχοληθεί με τα υλικά, τα μέσα, τα εργαλεία τις δυνατότητές τους, να πειραματιστεί, να ελέγξει και να αξιολογήσει την ιδέα, την πράξη και το προϊόν του. Όλα αυτά μαζί, τα οποία συντελούν στην διαδικασία παραγωγής του έργου, υποστηρίζονται με θεωρίες, με γνώσεις και με πληροφορίες. Μέσα από την εμπειρία μου με τα χρόνια που διδάσκω τις εικαστικές τέχνες έχω κατανοήσει ότι αν σε ένα παιδί δώσεις τα ερεθίσματα, τις γνώσεις, το κίνητρο να δημιουργήσει κάτι δικό του, αν το μυήσεις σε ένα διαφορετικό κόσμο, του δείξεις έργα μεγάλων αναγνωρισμένων καλλιτεχνών, αν του μάθεις μία νέα τεχνική, ένα άγνωστο υλικό, αν του δώσεις χώρο να εκφραστεί τότε μπορεί να δημιουργήσει πραγματικά έργα τέχνης πιο ελευθέρα και ανάλαφρα από ένα "αληθινό καλλιτέχνη". Ο κύριος σκοπός της εκπαίδευσης της Τέχνης είναι κατάλληλα προσαρμοσμένη στις δυνατότητες και στις ανάγκες της εκάστοτε ηλικίας των παιδιών. Είναι η δημιουργία και η απόλαυση της αισθητικής εμπειρίας και η πρόκληση συναισθημάτων και σκέψεων, που γεννούν οι Καλές Τέχνες. Γιατί η φαντασία είναι ένας μυς που χρειάζεται εξάσκηση" P.Brook

 

Η Τέχνη μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά ενός παιδιού;

"Oι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν πάντοτε την Τέχνη, αλλά αυτό συμβαίνει γιατί τελικά κανένας δεν τους έμαθε τίποτα σχετικά με την ζωγραφική. Τους μαθαίνουν να γράφουν και να διαβάζουν, να ζωγραφίζουν ή να τραγουδούν, μα ποτέ κανείς δεν σκέφτηκε να τους μάθει να κοιτάζουν έναν πίνακα" P.Picasso.

Γραμμές, σχήματα, χρώματα, σχέδια, παράξενα πλάσματα, ποιότητες υλικών, προκλήσεις είναι λίγα από τα στοιχεία που μπορούν να καλλιεργήσουν την ευαισθησία και την φαντασία των παιδιών. Να κάνουν ένα παιδί να ονειρευτεί, να ικανοποιήσουν την βασική τους ανάγκη για αυτοεκφραση. Να αναπτύξουν η αυτοπεποίθηση και η ανεξαρτησία τους μέσα από την μοναδικότητα του έργου τους. Τέλος το πιο σημαντικό πους μας έλεγαν και εμάς οι καθηγητές μας στην σχολή Πλαστικών Τεχνών που αποφοίτησα ήταν να μάθουμε εμείς οι άνθρωποι να παρατηρούμε ότι υπάρχει δίπλα μας, μέσα από την δημιουργία να βλέπουμε τα πράγματα με μια άλλη μάτια κάτι που αργότερα είναι ιδιαιτέρως σημαντικό σε όλη τη πορεία της ζωής μας. Άρα η απάντηση είναι ναι, όλες οι μορφές τέχνης άλλωστε είναι μέσο για να κατανοήσεις καλύτερα τον εαυτό σου.

 

Οι ζωγραφιές ή άλλες δημιουργίες των παιδιών μας είναι τέχνη;
Για εμένα κάθε έργο των παιδιών είναι ένα μεγάλο και όχι μικρό έργο τέχνης, ένα βήμα για την εξέλιξη και ανάπτυξη τους. Μια κατάκτηση και μια στιγμή έκφρασης που μπορεί να προσανατολίζεται από τον εκπαιδευτή αλλά στην ουσία τα σκήπτρα τα κρατεί το ίδιο το παιδί και οδηγεί το έργο του εκεί που θέλει αυτό..
Μια παιδική ζωγραφιά είναι ισχυρότερη, επιβλητικότερη εκείνης του αναβαπτισμένου καλλιτέχνη, Π. Τέτσης.

Το summer camp του Μουσείου Ηρακλειδών πως φέρνει τα παιδιά κοντά στη τέχνη;
Το summer camp του Μουσείου Ηρακλειδών είναι ένα πρόγραμμα που προσεγγίζει την τέχνη από όλες τις πλευρές, εικαστικά, μουσικά, θεωρητικά, πολιτιστικά. Φέτος, οι πέντε αυτές εβδομάδες αφιερώθηκαν στις πέντε ηπείρους. Οπότε δόθηκε στα παιδιά η δυνατότητα να γνωρίσουν νέους πολιτισμούς, να ταξιδέψουν σε μακρινούς τόπους, να ζωγραφίζουν και αυτά μαζί με μεγάλους παγκόσμιους καλλιτέχνες και να κατασκευάσουν μνημεία και να προσεγγίσουν εξωτικά μέρη ανά το κόσμο και κυρίως να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους.

 

Οι εικαστικές δημιουργίες που συνήθως κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών προέρχονται από τη σύγχρονη τέχνη ή από κλασικές φόρμες;
Αναλόγως την ηλικία και τις γνώσεις που έχουν ήδη τα παιδιά. Το μάθημα των εικαστικών δουλεύουμε κυρίως με τις σύγχρονες μορφές τέχνης είναι πάντα πιο ευάρεστες, παράξενες γραμμές και έντονες στο μάτι, κερδίζουν το ενδιαφέρον αλλά και την ελευθερία για έκφραση. Είναι πιο εύκολο μέσο να προσεγγίσεις την τέχνη όταν απευθύνεσαι στην παιδική ηλικία. Από την άλλη πλευρά η μεγαλειότητα τον κλασικών έργων είναι αναμφισβήτητα κάτι αξιοθαύμαστο που σου δίνει το κίνητρο να δοκιμάσεις και εσύ.

 

Ένα παιδί συναντάει τέχνη στη καθημερινότητα του;
Σαφέστατα! Η τέχνη είναι παντού! Στο σπίτι μας, στο δρόμο, στη φύση, στο πολιτισμό, στα animation, στα βιβλία ακόμα και στη διαφήμιση φτάνει να μάθει το παιδί και ο άνθρωπος γενικότερα να την παρατηρεί, να δίνει στα πράγματα το χρόνο και το χώρο που τους αρμόζει.

 

Πως μπορεί ένας γονιός να φέρει το παιδί του πιο κοντά σε κάποια μορφή τέχνης;
Ένας γονιός εκτός από τις γνώσεις που θέλει να δώσει στο παιδί του τα αγγλικά, τα γαλλικά, την ανάπτυξη της μόρφωσης του καλό θα ήταν να φροντίζει να έχει το παιδί και ώρες με τον εαυτό του, να έρχεται κοντά με την τέχνη γενικά, τη μουσική, τα εικαστικά, το χορό. Ένας τρόπος είναι τα εκπαιδευτικά προγράμματα, οι επισκέψεις σε μουσεία, τους χώρους τέχνης, τα ταξίδια, τα παιχνίδια, τα βιβλία... και η τέχνη είναι κάπου εκεί, γιατί άλλωστε είναι κάτι που δεν μπορεί να δώσει κανείς ακριβή ορισμό.

Ο Φίλιπ Πούλμαν (Philip Pullman) είναι ένας Βρετανός συγγραφέας που έχει τιμηθεί με πολυάριθμα βραβεία και έχει πει:
"Τα παιδιά χρειάζονται τέχνη και ιστορίες και ποιήματα και μουσική όσο χρειάζονται αγάπη και φαγητό και καθαρό αέρα και παιχνίδι. Αν δεν δώσεις σε ένα παιδί τροφή, η ζημιά γίνεται γρήγορα ορατή. Αν δεν αφήσεις ένα παιδί να έχει καθαρό αέρα και παιχνίδι, η ζημιά είναι επίσης ορατή, αλλά όχι τόσο γρήγορα. Αλλά αν δεν δώσεις σε ένα παιδί τέχνη και ιστορίες και ποιήματα και μουσική, η ζημιά δεν είναι τόσο εύκολα ορατή. Είναι εκεί όμως. Τα σώματα τους είναι αρκετά υγιή• μπορούν να τρέξουν και να πηδήξουν και να κολυμπήσουν και να φάνε λαίμαργα και να κάνουν πολύ θόρυβο, όπως έκαναν πάντα τα παιδιά, αλλά κάτι λείπει"

 

Τι έχετε αποκομίσει από τη συνεργασία σας με παιδιά, σε ένα ιδιαίτερο πεδίο όπως αυτό της τέχνης;
Πέρα από το γεγονός το ότι μου αρέσει πολύ να δουλεύω με παιδιά και να παίρνω και εγώ λίγο από τον αυθορμητισμό και την ανεμελιά τους. Το μόνο σίγουρο είναι ότι έχω εξελιχτεί ως καλλιτέχνης, μέσα από τις απλές γραμμές αλλά και την διαφορετική προοπτική των πραγμάτων μου δίνονται συνέχεια νέες ιδέες να προχωρώ την τέχνη μου.

 

Όλα τα παιδιά είναι καλλιτέχνες. Παντού και πάντα. Ο ρόλος της κοινωνίας και όσων «μεγαλώσαμε» είναι να φροντίσουμε να μη χάσουν αυτό που χρειάζεται, ούτως ώστε να μπορέσουν να παραμείνουν καλλιτέχνες. Ας μην ξεριζώνουμε τη δημιουργικότητα και την αθωότητα των παιδιών. Γιατί εκείνα «βλέπουν» καλύτερα από τους μεγάλους..
Όταν ήμουν νέος προσπαθούσα να ζωγραφίζω σαν μεγάλος τώρα που έγινα μεγάλος προσπαθώ να ζωγραφίσω σα παιδί..
Pablo Picasso

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Travel4kids.gr, από αυτή τη φράση καταλαβαίνετε περί τίνος πρόκειται.. είναι μία ιδέα που συνδυάζει το ταξίδι για όλη την οικογένεια και ιδιαίτερα τα παιδιά. Το ταξίδι που μας αρέσει πολύ… να ονειρευόμαστε προορισμούς, να ψάχνουμε μικρά tips που θα το κάνουν πιο ιδιαίτερο, να ζούμε τις νέες εμπειρίες που μας προσφέρει κάθε τόπος, να δίνουμε συμβουλές για τις κρυμμένες παραλίες και τις καλύτερες λιχουδιές, να διαβάζουμε για ταξίδια άλλων…

Περισσότερα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Newsletter

Εγγραφείτε στα Newsletter μας για να λαμβάνετε όλα τα νέα μας!