"Ο θρύλος της Μουλάν" στον Ελληνικό Κόσμο. Συνέντευξη

Το ταξίδι μας στον κόσμο της παιδικής ψυχαγωγίας συνεχίζεται, αυτή τη φορά με μια μοναδική συνέντευξη από τον ηθοποιό Ανέστη Ισχνόπουλο. Ο Ανέστης πρωταγωνιστεί στην αγαπημένη παιδική θεατρική παράσταση "Μουλάν," μια διαχρονική ιστορία θάρρους και αυτογνωσίας που μαγεύει μικρούς και μεγάλους. Στη συνέντευξή μας, μας μιλά για την τέχνη του θεάτρου, τις προκλήσεις και τη χαρά του να συμμετέχει σε μια παραγωγή που ενισχύει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.

 Sketi photo horizontal

1. Πώς προσέγγισες τον ρόλο του λαγού στο έργο και τι στοιχεία του χαρακτήρα θεωρείς ότι τον καθιστούν ιδιαίτερο ή ξεχωριστό σε σχέση με άλλους ρόλους που έχεις παίξει στο παρελθόν;

Ο Πιτσούκο, ο απρόσμενος λαγουδίσιος φίλος της Μουλάν, είναι ένας αρκετά κλασσικός αρχετυπικός παραμυθορόλος. Ένα ζωάκι «ζωντανεύει» με τρόπο ανθρωπομορφικό και καθοδηγεί και υποστηρίζει τους κεντρικούς ήρωες. Ο κίνδυνος με αυτούς τους ρόλους είναι να μην τους ανάγει ο ηθοποιός σε μία επιφανειακή καρικατούρα καρτούν οπότε, παρόλο που ο λαγός ενυπάρχει στο πλαίσιο του είδους του θεάτρου που υπηρετούμε, την παιδική σκηνή, προτεραιότητά μας ήταν ο λαγός να έχει άποψη, φινέτσα και προσωπικό στίγμα και φυσικά να στέκεται ως φίλος κι έμπιστος φύλακας για τη Μουλάν και για τα παιδιά που τον παρακολουθούν. Χάρη στην καθοδήγηση του Χρήστου Τριπόδη, εμβάθυνα για πρώτη φορά στη σημασία αυτής της διάστασης των χαρακτήρων σε ένα παραμύθι επί σκηνής κι ας είχα ξανακάνει παιδικό θέατρο παλαιότερα.

 2. Ο λαγός στο έργο έχει έναν συγκεκριμένο ρόλο στην ιστορία. Πώς πιστεύεις ότι η παρουσία του ενισχύει τα μηνύματα του έργου, όπως η πίστη, η αφοσίωση ή η συνεργασία;

Ο λαγός, όπως και ο δράκος, αποτελούν φωνές λογικής κι ενθάρρυνσης για τη Μουλάν καθώς παλεύει με τις ανασφάλειές και την αυτοαμφισβήτησή της. Αναδεικνύεται, λοιπόν, η δύναμη της φιλίας σε αυτές τις στιγμές. Ακόμη κι αν δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε στον εαυτό μας, υπάρχουν άτομα γύρω μας που ποντάρουν σε εμάς και μέσα από τα μάτια τους βλέπουμε μία άλλη, υπερβατική εκδοχή του εαυτού μας, ικανή να ξεπεράσει κάθε εμπόδιο. Μόνο έτσι αποκτά τη δύναμη η Μουλάν να πιστέψει στον εαυτό της και να μείνει συγκεντρωμένη στον στόχο της. Κι αυτή της, η καλλιεργημένη προσωπική πίστη θα ανθίσει αργότερα σε μία νίκη για ολόκληρη την Κίνα.

 3. Αν και ο λαγός είναι ένας μικρός χαρακτήρας, έχει σημαντική επίδραση στην πλοκή. Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή κατά τη διάρκεια της ερμηνείας του ρόλου σου και πώς την αντιμετώπισες;

Πρόκειται για ένα παραμύθι και μία δραματουργία αρκετά ισορροπημένη χάρη στο εξαίρετο καστ, τη διασκευή του Μάνου Τσότρα και φυσικά την περίτεχνη σκηνοθεσία του Χρήστου Τριπόδη, οπότε δεν θα έλεγα πως αντιμετώπισα κάποια ιδιαίτερη δυσκολία. Όπως και με κάθε πρωινό, νεανικό έργο με αλληλεπίδραση με παιδάκια, ίσως η πρόκληση είναι να βρεις στα γρήγορα τη σωστή θερμοκρασία και να διατηρήσεις για ένα συγκεκριμένο σκηνικό χρονικό διάστημα μια δεδομένη στροφορμή κι ενέργεια για να γεμίσεις τη σκηνή όπως κι όσο πρέπει. Ωστόσο, η ισορροπία μας και συνύπαρξη σκηνικά είναι τόσο αρμονικές που τολμώ να πω πως ακόμη και σε έναν τόσο ξέφρενο, αεικίνητο και με ενέργεια που ξεχειλίζει ρόλο, το μερίδιό μου είναι απολαυστικότατο και ξεκούραστο.

 4. Ποια είναι η προσωπική σου άποψη για το πώς ο λαγός συνδέεται με τους υπόλοιπους χαρακτήρες στο έργο; Υπάρχει κάποιο μήνυμα ή συμβολισμός που θεωρείς ότι εκφράζει μέσω των αλληλεπιδράσεών του με τους άλλους;

Νιώθω πως ο λαγός, όπως τον οραματίζομαι εγώ, έχει κάτι από πολλά κλασσικά λαγουδάκια εκεί έξω. Είναι αεικίνητος, νευρωτικός κι ενεργητικός όπως ο Μαρτιάτικος Λαγός στο «Η Αλίκη Στη Χώρα Των Θαυμάτων», ταυτόχρονα είναι λίγο «κουλ», πολυμήχανος κι εύστροφος καταφερτζής, όπως ο Bugs Bunny και τέλος, είναι ειρωνικός, μεμψίμοιρος, κυνικός αλλά και φροντιστικός και στοργικός, όπως ο λαγός στο «Γουίνυ, Το Αρκουδάκι». Έχει όλες αυτές τις πτυχές, δεν λογαριάζει ούτε σκιάζεται ιδιαίτερα με ανώτερες δυνάμεις όπως αιθέριοι πρόγονοι, φανταστικοί δράκοι ή αγέρωχοι πολεμιστές. Ο λαγός στο ζωικό βασίλειο δεν είναι ούτε το πιο μεγάλο ούτε το πιο μικρό ούτε το πιο δυνατό ούτε το πιο γρήγορο ούτε το πιο έξυπνο πλάσμα. Ξέρει, όμως, ακριβώς τις δυνατότητές του και τα δυνατά του σημεία και τα χρησιμοποιεί με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να επιβιώνει και θα θριαμβεύει ως σύμβολο καπάτσου πλάσματος που ελίσσεται και ξεγλιστράει. Γι' αυτό και οι πρόγονοι έστειλαν τη Μουλάν πρώτα από όλους στο μισοκοιμισμένο πειναλέο λαγουδάκι της διπλανής πόρτας να τη βοηθήσει, να την καθοδηγήσει και να τη συνοδεύσει. Όχι σε λιοντάρι ή τίγρη ή γορίλα. Γιατί και η ίδια η Μουλάν είναι κάπως σαν ένας λαγός στο καθεστώς της, την υποτιμούν, δεν μπορούν να φανταστούν πως θα μπορούσε να βοηθήσει μία κοπέλα σε έναν πόλεμο αλλά κι, όμως, αποδεικνύεται πως όπως και στην περίπτωση του λαγού, η λύση δεν θέλει κόπο αλλά τρόπο.

 5. Τι είδους προετοιμασία απαιτεί ο ρόλος του λαγού στο θέατρο, ειδικά αν αναλογιστείς την κίνηση και την ενέργεια που χρειάζεσαι για να δώσεις ζωή σε έναν ζωντανό χαρακτήρα; Έχεις κάποια προσωπική στρατηγική για την προετοιμασία σου σε αυτό το είδος ρόλου;

Φροντίζω να κρατιέμαι όσο πιο χαλαρός και ξεκούραστος γίνεται, είτε πριν την παράσταση, είτε και κατά τη διάρκεια όσο δεν βρίσκομαι επί σκηνής κι έπειτα πρόκειται για μία δοτή φόρμα, μία συγκεκριμένη φόρμουλα ενός παραμυθένιου χαρακτήρα όπου πρέπει να τροφοδοτηθεί με ενέργεια που πρέπει να τον απογειώσει μεν αλλά χωρίς να τον «κάψει» δε, καθώς κανείς δεν θέλει έναν φωνακλά ανεξέλεγκτο χαοτικό λαγό που δεν ξέρει που στέκεται και που πατάει. Οπότε μιλάμε για μία λεπτεπίλεπτη διαδικασία δαμασμού και χαλιναγώγησης αυτής της ενέργειας που πρέπει να είναι εκεί τόσο όσο.

Lagos atomiko

6. Να μας πεις δυο λόγια για την παράσταση. Την ιστορία και τα μηνύματα που θέλει να περάσει σε μικρούς και μεγάλους.

Ως millennial της δεκαετίας των 1990s, η Μουλάν και η ιστορία της είχαν σεβαστή παρουσία στο σαλόνι μας. Περήφανα διαπιστώσαμε τις ακόλουθες δεκαετίες κι ιδίως με την άνοδο των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, πως η πατριαρχία, ο σεξισμός και οι ανισότητες στην αντιμετώπιση των φύλων αποτελούν χρόνιο, καίριο και βαθύ φαινόμενο κοινωνικής παθογένειας. Χωρίς να εμβαθύνω, θα πω απλά πως νιώθω δέος κάθε φορά που τα μικρά κοριτσάκια σηκώνονται από τις καρέκλες και θέλουν να γίνουν κι εκείνα πολεμίστριες και να βοηθήσουν τη Μουλάν. Φυσικά, κομβικό επιμύθιο είναι και η δύναμη του ατόμου να ξεπεράσει τις προσδοκίες των άλλων και να μεταμορφωθεί σε κάτι απρόσμενο, μία πιο αυθεντική εκδοχή του εαυτού του και των ιδανικών του, της αλήθειας του. Η Μουλάν δεν βλέπει τον εαυτό της ως μία ακόμη νύφη, νιώθει πολεμίστρια και δεν δειλιάζει να επωμιστεί την ευθύνη της τιμής του ονόματος της οικογένειας της και να κάνει κάτι τόσο θαρραλέο και ριψοκίνδυνο κόντρα στο αυτοκρατορικό διάταγμα που όμως την αναδεικνύει κι ανταμείβει. Με την πίστη των φίλων της, αφήνει πίσω της την αυταπάρνηση και αγκαλιάζει αυτό το κομμάτι της. Με ατόφια δύναμη της θέλησης, νικάει και δείχνει πως το ψυχικό σθένος και το κουράγιο του καθενός υπερνικούν κάθε άδικο νόμο ή προκατάληψη για τα φύλα. Υπάρχει μία σημαντική νύξη στο έργο για την ισονομία και την ισοπολιτεία, αν μη τι άλλο διδαχές περίοπτες και στην αρχαιοελληνική γραμματεία. Το κύριο ηθικό δίδαγμα, ωστόσο, για μένα βρίσκεται ακριβώς σε αυτούς τους προβληματισμούς της Μουλάν για την πατριαρχία, όπως νύξεις για έναν άδικο, ανάποδο κόσμο στον οποίο νιώθει τη ζωή της, χαμηλότερη σε αξία, καθεστώς που με χέρια ιδρωμένα μα γραπωμένα στο ξίφος της, σπάει η ίδια και αποθεώνεται ως νικήτρια και ηρωίδα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Travel4kids.gr, από αυτή τη φράση καταλαβαίνετε περί τίνος πρόκειται.. είναι μία ιδέα που συνδυάζει το ταξίδι για όλη την οικογένεια και ιδιαίτερα τα παιδιά. Το ταξίδι που μας αρέσει πολύ… να ονειρευόμαστε προορισμούς, να ψάχνουμε μικρά tips που θα το κάνουν πιο ιδιαίτερο, να ζούμε τις νέες εμπειρίες που μας προσφέρει κάθε τόπος, να δίνουμε συμβουλές για τις κρυμμένες παραλίες και τις καλύτερες λιχουδιές, να διαβάζουμε για ταξίδια άλλων…

Περισσότερα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Newsletter

Εγγραφείτε στα Newsletter μας για να λαμβάνετε όλα τα νέα μας!